Každý den vstupujeme do místnosti plné malých osobností, z nichž každá má svůj vlastní způsob, jak nejlépe přijímá a zpracovává informace. Pojďme se společně podívat právě na učební styly a objevit, jak můžeme každému dítěti pomoci porozumět probíranému tématu a souvislostem.
VARK
Začněme s klasikou - modelem VARK. Vizuální, auditivní, čtenářsko-písemný a kinestetický styl učení. Zní to trochu jako názvy superhrdinů. A v jistém smyslu to superhrdinové jsou - každý s jinou superschopností učení. Představte si třídu plnou dětí - některé sedí s očima přilepenýma k obrázkům v učebnici, jiné pozorně naslouchají výkladu, další si horlivě zapisují poznámky a některé se nemohou dočkat, až si budou moci vše vyzkoušet na vlastní kůži. No dobře... a teď se probudíme. Ale čistě teoreticky tu ta možnost je.
Věda jde kupředu a ukazuje nám, že to s těmi učebními styly není tak jednoduché. Je to spíš jako duha - plynulé spektrum možností, které se mění podle situace, nálady nebo typu úkolu.
Vezměme si třeba Elišku z páté třídy. V přírodovědě je z ní malý vědec - nejradši by pořád něco míchala a zkoumala. To je její kinestetická stránka. Ale když přijde na literaturu, najednou se z ní stane tichá myška, co se s potěšením zašije do kouta s knížkou. A v hudebce? Tam má uši jako netopýr - což ukazuje na její auditivní preference. Vidíte? Jedno dítě, tři různé styly učení.
Mnohočetné inteligence
Pojďme ale dál. Slyšeli jste už o teorii mnohočetných inteligencí Howarda Gardnera? Gardner rozšířil naše chápání inteligence daleko za hranice tradičních IQ testů. Podle něj existuje osm typů inteligence: lingvistická, logicko-matematická, prostorová, hudební, tělesně-kinestetická, interpersonální, intrapersonální a přírodovědná. Články o všech typech inteligence najdete postupně na webu PedaGo.
Představte si třídu, kde každé dítě může zazářit jiným způsobem. Matěj možná není hvězdou v matematice, ale jeho schopnost organizovat třídní projekty a motivovat spolužáky ukazuje na silnou interpersonální inteligenci. Anička zase dokáže úžasně zachytit krásu přírody ve svých kresbách, což svědčí o její prostorové a přírodovědné inteligenci.
Kolb
Dalším zajímavým přístupem je model učebních stylů podle Davida Kolba. Kolb zdůrazňuje důležitost zkušenostního učení a reflexe. Podle něj existují čtyři hlavní učební styly: divergující (cítění a pozorování), asimilující (pozorování a myšlení), konvergující (myšlení a dělání) a akomodující (dělání a cítění). Tento model nám připomíná, že efektivní učení není jen o přijímání informací, ale také o jejich zpracování a aplikaci.
U nás stojí za prozkoumání také projekt Tygří svět.
Jak rozklíčuju učební typ dítěte?
Ale jak vlastně rozpoznat, jaký učební styl dítě preferuje? V mateřské škole je to trochu jako být detektivem. Všímat si, jaké aktivity dítě vyhledává během volné hry. Sledovat, jak reaguje na různé typy instrukcí - některé děti okamžitě následují verbální pokyny, jiné potřebují vizuální demonstraci. Nabízejte různorodé aktivity a pozorujte, do kterých se dítě pouští s největším nadšením.
U starších dětí na základních a středních školách můžeme být více přímočaří. Nebojte se je přímo zeptat, jak se nejraději učí nové věci. Experimentujte s různými metodami výuky a sledujte, při kterých jsou žáci nejvíce zapojeni. . Zadávejte projekty s možností výběru způsobu zpracování a prezentace - někdo možná vytvoří detailní písemnou zprávu, jiný natočí video a další připraví interaktivní prezentaci.
Co s tím, když už vím
A jak tedy různé učební styly podpořit v praxi? Ve školce můžete pro vizuální typy vytvářet barevné obrázkové denní rozvrhy. Pro auditivní typy zařazujte více písniček a rytmických říkadel. Kinestetické typy ocení "mini olympiády" a říkanky s pohybem.
Na základních a středních školách můžete využít moderní technologie - virtuální realita může vizuálním typům umožnit "návštěvy" historických míst. Auditivní typy mohou tvořit podcasty na probíraná témata. Pro čtenářsko-písemné typy vytvořte třídní knihovničky a podporujte psaní blogů. A kinestetické typy? Ty budou nadšené z "vědeckých veletrhů" a tvorby 3D modelů probíraných konceptů.
Co je nového?
Nejnovější výzkumy v oblasti neurovědy a kognitivní psychologie přišli s tím, že náš mozek je mnohem plastičtější, než jsme si dříve mysleli. Je to jako plastelína - dá se tvarovat a měnit. To znamená, že učební styly nejsou fixní a mohou se vyvíjet a měnit v průběhu času. Proto je tak důležité nabízet pestrou škálu možností.
Další objev se týká role emocí v učení. Ukazuje se, že pozitivní emoce významně podporují proces učení a zapamatování. Pozitivní emoce? To je jako hnojivo pro mozek - všechno líp roste a kvete. Vytvoření bezpečného a podporujícího prostředí ve třídě tedy není jen otázkou pohody, ale přímo ovlivňuje efektivitu učení.
V dnešní době se také stále více mluví o důležitosti metakognice - tedy schopnosti přemýšlet o vlastním myšlení a učení. Učit děti, jak se učit, je možná tou nejcennější dovedností, kterou jim můžeme předat.
A co budoucnost?
S rychlým rozvojem technologií se otevírají nové možnosti pro personalizované učení. Představte si adaptivní učební systémy, které dokáží v reálném čase přizpůsobit obsah a tempo výuky individuálním potřebám každého žáka. Zní to jako science fiction? Možná ne tak vzdálená, jak by se mohlo zdát. Učitelé mají v ruce AI nástroje pro okamžitou zpětnou vazbu i analýzu. Více o AI na webinářích, jejichž termíny najdete ZDE
Závěrem je důležité si uvědomit, že rozpoznání a podpora různých učebních stylů není jen otázkou efektivity výuky. Je to cesta k vytvoření inkluzivního vzdělávacího prostředí, kde každé dítě může zažít úspěch a radost z učení. Jako pedagogové máme příležitost inspirovat a podporovat každé dítě na jeho cestě. A všichni máme radost z úspěchu, je to tak ? :)
Kvíz (KVAR): Jaký je váš učební styl ?
Odpovězte na otázky 1 až 10 výběrem jedné možnosti, která vás nejlépe vystihuje.
Nebojte se být upřímní a vybírat si odpovědi, které nejlépe odrážejí vaše obvyklé chování a preference.
Na konci kvízu sečtěte body pro každou kategorii (Vizuální, Auditivní, Čtení/Psaní, Kinestetický).
Nejvyšší skóre indikuje váš dominantní učební styl.
Otázky:
Když se snažíte naučit se nový recept, dáváte přednost:
a) Sledování videoreceptu (V)
b) Poslechu podcastu s kuchařem (A)
c) Čtení kuchařky nebo blogu o vaření (R)
d) Vyzkoušení receptu v praxi a experimentování s ingrediencemi (K)
Při výběru nového auta se nejvíce spoléháte na:
a) Prohlídku fotografií a videí interiéru a exteriéru (V)
b) Zkušební jízdu a povídání si s prodejcem (A)
c) Čtení recenzí a porovnání specifikací (R)
d) Prozkoumávání auta v showroomu a prozkoumání všech funkcí (K)
Když se snažíte naučit se novou taneční choreografii, nejlépe se vám to daří:
a) Sledováním instruktážního videa (V)
b) Poslechem hudby a tancováním podle rytmu (A)
c) Čtením kroků choreografie v tanečním manuálu (R)
d) Cvičením kroků a napodobováním pohybů tanečníka (K)
Když se snažíte najít se novou cestu v neznámém městě, dáváte přednost:
a) Použití mapy nebo GPS navigace (V)
b) Zeptání se místních na cestu (A)
c) Čtení mapy města v průvodci (R)
d) Procházením, projížděním ulic, zatímco sledujete záchytné body (K)
Když se snažíte zapamatovat si jména lidí na večírku, nejlépe se vám to daří:
a) Spojováním jmen s tvářemi a vizuálními pomůckami (V)
b) Opakováním jmen nahlas a konverzací s lidmi (A)
c) Zapisováním jmen nebo ukládání kontaktů do mobilu (R)
d) Spojováním jmen s gesty a fyzickými aktivitami (K)
Když se snažíte vyřešit hádanku s přáteli, preferujete:
a) Vytvoření diagramu nebo myšlenkové mapy s možnými řešeními (V)
b) Diskutování o možnostech s přáteli a brainstormovaní (A)
c) Sepsání pro a proti pro různá řešení (R)
d) Vyzkoušení různých přístupů a experimentování (K)
Když se snažíte naučit se novou hru, dáváte přednost:
a) Sledování instruktážního videa (V)
b) Hraní hry s přáteli a učení se od nich (A)
c) Čtení pravidel hry v manuálu (R)
d) Vyzkoušení hry a učení se za pochodu (K)
Když se snažíte vybrat si film na večer, nejvíce se spoléháte na:
a) Který filmový plakát vás zaujme (V)
b) Doporučení přátel a recenze (A)
c) Čtení synopse a hodnocení filmu (R)
d) Procházení filmových kanálů a sledování ukázek (K)
Když se snažíte naučit se novou frázi v cizím jazyce, nejlépe se vám to daří:
a) Sledováním videí s rodilými mluvčími, kteří frázi používají (V)
b) Poslechem audio nahrávek s frází a opakováním nahlas (A)
c) Čtením fráze v kontextu věty nebo příběhu (R)
d) Používáním fráze v konverzaci s rodilým mluvčím (K)
Když se snažíte naučit se nový sport nebo dovednost, dáváte přednost:
a) Sledování instruktážního videa (V)
b) Návštěvě kurzu vedeného instruktorem, lektorem (A)
c) Čtení popisu provedení cviku nebo techniky (R)
d) Cvičení si dovednosti prakticky (K)
Vyhodnocení:
Sečtěte body pro každou kategorii:
A (Vizuální): ___ B (Auditivní): ___ C (Čtení/Psaní): ___ D (Kinestetický): ___
Nejvyšší skóre indikuje váš dominantní učební styl. Pamatujte však, že většina lidí využívá kombinaci stylů. Pokud máte vysoké skóre ve více kategoriích, znamená to, že jste flexibilní v učebních stylech, což může být velkou výhodou.
Interpretace výsledků:
Vizuální: Učíte se nejlépe pomocí obrázků, grafů, diagramů a vizuálních pomůcek.
Auditivní: Preferujete poslech a diskusi, dobře si pamatujete mluvené slovo.
Čtení/Psaní: Nejlépe vstřebáváte informace čtením a psaním, máte rádi textové materiály.
Kinestetický: Učíte se nejlépe přímou zkušeností, praktickými aktivitami a pohybem
Neexistuje jeden "správný" způsob učení. Nejdůležitější je najít způsob, jak se učit efektivně a efektivně.
Comments